Jak działa Zrzutka.pl i inne serwisy crowdfundingowe w Polsce? Jak założyć własną zbiórkę w Internecie?

Siepomaga.pl, Zrzutka.pl, RatujemyZwierzaki.pl, Patronite.pl — to tylko kilka serwisów crowdfundingowych, które umożliwiają założenie własnej zbiórki i zebranie pieniędzy potrzebnych na dany cel od darczyńców. W ostatnich latach słyszymy o nich coraz więcej, bardzo często widzimy także reklamy konkretnych zbiórek na Facebooku. Dość głośno było o nich w roku 2023, kiedy to w sejmie pojawił się projekt ustawy zakładający opodatkowanie środków pozyskanych poprzez zbiórki internetowe. Na szczęście przepadł.

Nasze podejście do zbiórek internetowych jest następujące: jest to naprawdę dobra idea, która pozwala na zebranie środków na potrzebny cel w szybszym czasie. Jednocześnie zbiórki są zazwyczaj bardzo smutne. Niestety, w większości przypadków wiążą się one nierozerwalnie z czyimś nieszczęściem. Wszyscy pamiętamy zbiórki milinów złotych na dzieci chore na SMA, w których uczestniczyła cała Polska, o których mówiono nawet w TV. A to przecież tylko wierzchołek góry lodowej. Codziennie setki ludzi stają w obliczu niewyobrażalnych tragedii i zadają sobie pytanie: skąd wziąć pieniądze czy to na leczenie, czy to na odbudowę domu po pożarze, czy też na wiele, wiele innych celów.

Ale porzućmy na chwilę smutne zdarzenia. Na niektórych portalach, np. na Zrzutka.pl możecie zbierać pieniądze także na inne pomysły, na przykład na realizację Waszych marzeń czy pomysłów biznesowych. Podobnie jest w przypadku serwisu Patronite: możecie pozyskiwać środki od osób, które zechcą wesprzeć Wasze pasje. Doskonałym przykładem jest film „Tylko nie mów nikomu” Tomasza Sekielskiego, który sam wprost mówi, że gdyby nie Patronite, film by nigdy nie powstał.

Dzisiaj na tapet weźmiemy serwis Zrzutka.pl. Sprawdzimy, na jaki cel można założyć zbiórkę, jak wygląda cały proces jej tworzenia i jak pozyskać darczyńców.

Jak działa Zrzutka.pl?

Zrzutka.pl jest drugim co do wielkości serwisem crowdfundingowym w Polsce. Za jej pośrednictwem zebrano już ponad 1,2 mld zł. Platforma ma ponad 830 tys. zarejestrowanych użytkowników.

Na Zrzutka.pl możecie tworzyć zbiórki na dowolne cele, czy to charytatywne, czy też związane z Waszymi marzeniami i pasjami.

ile zbiórek na zrzutka pl
Ile zbiórek zorganizował serwis Zrzutka.pl?

Czy Zrzutka.pl pobiera prowizje od zebranych środków?

Największym atutem Zrzutki jest to, że nie pobiera ona żadnych opłat ani prowizji, ani od organizatora, ani od wpłacających.

Dla porównania charytatywny portal Siepomaga.pl pobiera 6% prowizji od każdej darowizny. Naszym zdaniem to sporo. Przy niewielkich zbiórkach są to oczywiście minimalne kwoty, ale przy takiej na dziecko chore na SMA, gdzie trzeba uzbierać około 10 mln zł, kwota prowizji (a raczej, jak to nazywa sam portal, darowizny przekazywanej na cele statutowe Fundacji Siepomaga) pobierana przez serwis sięgnie kwoty 600 tys. zł.

prowizja zrzutka.pl
Zrzutka.pl – zbiórki bez prowizji

Zrzutka.pl inne opłaty

Podstawowe funkcje tworzenia zbiórek na portalu Zrzutka.pl są bezpłatne. Nie poniesiecie opłat ani za utworzenie zbiórki, ani za wypłatę środków zwykłym przelewem. Jak już wspomnieliśmy, nie ma także prowizji od zebranej kwoty.

Są natomiast udogodnienia, za które serwis pobiera dodatkowe opłaty:

  • Opłata za ekspresową wypłatę środków. Przelew ekspresowy lub wypłata na kartę Mastercard kosztują 1,50 zł za każdy 1000 zł. Wypłaty na karty Visa są darmowe.
  • Wyświetlanie na liście promowanych zrzutek (18 zł / 7 dni, 36 zł / 14 dni, 54 zł / 30 dni).
  • Specjalne wyróżnienie na liście promowanych zrzutek (33 zł / 7 dni, 66 zł / 14 dni, 99 zł / 30 dni).
  • Przyjazny link, czyli alias (5 zł / 7 dni, 10 zł / 14 dni, 15 zł / 30 dni).

Usługi dodatkowe związane z promowaniem zrzutki można kupić osobno lub w bardziej opłacalnym pakiecie: alias + lista wyróżniona + specjalne wyróżnienie kosztuje 36 zł na 7 dni, 72 zł na 14 dni i 108 zł na 30 dni.

Kto może zbierać pieniądze na Zrzutka.pl?

Tak naprawdę każdy. Możecie tworzyć zbiórki na własne potrzeby, dla znajomych i rodziny, na wsparcie organizacji pozarządowych oraz jako organizacje pozarządowe, czyli stowarzyszenia, fundacje, OSP itp.

kto może założyć zrzutkę
Kto może założyć zrzutkę na Zrzutka.pl

Co ciekawe, nie trzeba być nawet pełnoletnim, by móc założyć zbiórkę na Zrzutka.pl. Może to zrobić także dziecko po ukończeniu 13. roku życia. Potrzebuje jedynie zgody rodzica lub opiekuna prawnego.

Rodzaje zrzutek w serwisie Zrzutka.pl

Jednorazowa zrzutka

Możecie utworzyć zwykłą zrzutkę, czyli określacie, jaką kwotę i na jaki cel chcecie uzbierać.

jak założyć zrzutkę
Jednorazowa zrzutka na Zrzutka.pl

Zrzutki cykliczne

Jeśli potrzebujecie regularnego wsparcia darczyńców, np. wiążących się z opłatami na utrzymanie strony internetowej czy kanału na YT, na pieszą podróż dookoła świata czy na zajęcia sportowe rozwijające Wasze talenty, macie możliwość utworzenia zrzutki cyklicznej. Działa na zasadzie podobnej do Netflixa, czyli subskrypcji: osoby wspierające co miesiąc wpłacają na konto utworzonej zrzutki zadeklarowaną kwotę.

zrzutki cykliczne
Cykliczne zrzutki za Zrzutka.pl

Przy tego rodzaju zbiórkach organizator może zaproponować nagrody lub oferty przyznawane darczyńcom za udzielone w ustalonej kwocie wsparcie. Mogą to być na przykład dodatkowe materiały przygotowane tylko dla wspierających, unikatowe zdjęcia czy własnoręcznie wykonane wyroby. Niektórzy zbierają środki na przykład na budowę i wyposażenie warsztatu czy pracowni i jako nagrody przyznają dostęp do tejże pracowni w określonych godzinach. Przyznamy szczerze, że naszym zdaniem jest to bardzo atrakcyjna oferta: ktoś, kto lubi majsterkować czy chciałby po godzinach pogrzebać we własnym aucie, dzięki niewielkiemu wsparciu zyskuje miejsce, gdzie może to robić. I nie musi inwestować grubych tysięcy złotych w samodzielne tworzenie takiego miejsca od podstaw.

nagrody dla wpłacających
Na Zrzutka.pl możesz dodać nagrody dla darczyńców.

Na co można zbierać na Zrzutka.pl?

Na niemal wszystko. Możecie tworzyć zbiórki na dowolny cel. Czy to związany z celem charytatywnym, czy też realizacją Waszych marzeń, pasji czy nawet pomysłu na biznes.

Na co zbierają ludzie na Zrzutce?

Oto kilka pomysłów, zaczerpniętych z Katalogu Zrzutek:

  • Na wyjazdy na konkursy np. tańca.
  • Na remont domu.
  • Na leczenie pupila (tutaj proponujemy zakup ubezpieczenia dla psa lub kota, by w przyszłości nie było potrzeby zakładania takich zbiórek).
  • Zakup nowego wozu strażackiego do OSP.
  • Zrzutka na detektor zanieczyszczeń powietrza, mający służyć całej społeczności miejskiej do wykrywania źródeł smrodu.
  • Wydanie książki.

A na co nie można zbierać pieniędzy w ramach publicznych zbiórek?

Odpowiedź jest prosta: na cele niezgodne z prawem. Nie założycie zbiórki na przykład na działalność, która w Polsce wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji lub pozwolenia. Tak samo, nie można pozyskiwać środków na działania związane z inwestycjami (np. zakup akcji czy kryptowalut) czy na spłatę grzywien i mandatów.

Innym ograniczeniem jest zakaz prowadzenia zrzutki na cel inny, niż został zadeklarowany. Powyżej pewnych kwot zespół Zrzutki.pl weryfikuje, na co są przeznaczane środki, o czym piszemy szerzej w kolejnym akapicie.

Weryfikacja celu zbiórki

Jeśli:

  • zgromadzona kwota z jednej zbiórki przekracza 20 tys. zł lub;
  • łączna zebrana kwota z kilku zbiórek przekracza 50 tys. zł

niezbędne będzie zweryfikowanie celu zbiórki. Zazwyczaj odbywa się na podstawie dokumentów potwierdzających faktyczną sytuację założyciela zrzutki i cel, na jaki mają być przeznaczone środki. Na przykład Zrzutka.pl może poprosić o dokumenty medyczne, jeśli zbiórka dotyczy leczenia choroby. Ponadto warto pamiętać, że nawet w przypadku niższych sum serwis Zrzutka.pl może w każdym momencie zweryfikować założoną przez Was zbiórkę.

W przypadku, gdy chcecie założyć zbiórkę na kwotę równą lub wyższą niż 150 tys. zł, od początku będzie potrzebny kosztorys. Musicie w nim przedstawić zestawienie i opis przewidywanych wydatków i kosztów. Załączacie także wszelkie dokumenty, które stanowią potwierdzenie poniesionych już na dany cel wydatków, np. faktury, paragony, potwierdzenia przelewów.

Weryfikacja przeznaczenia środków może nastąpić także po wypłacie pieniędzy z konta zbiórki. W takim wypadku zespół Zrzutki prosi o dosłanie dokumentów, które potwierdzą, że środki zostały wydane zgodnie z pierwotnym celem.

Na dosłanie dokumentów macie 14 dni od momentu otrzymania powiadomienia o konieczności przeprowadzenia weryfikacji. Jeśli to zignorujecie, serwis może podjąć decyzję o zablokowaniu zrzutki i zwrocie wpłaconych środków bezpośrednio do darczyńców.

Jak założyć zbiórkę na Zrzutka.pl?

Założenie własnej zrzutki jest bardzo proste i zajmuje co najwyżej kilkanaście minut. Jednak aby w pełni korzystać z możliwości serwisu, będziecie musieli dokonać weryfikacji tożsamości (trzeba dosłać zdjęcie lub skan dowodu tożsamości oraz wysłać przelew weryfikacyjny na kwotę 1 zł). Żeby móc wypłacić pieniądze ze zbiórki, musicie posiadać własne konto prowadzone przez bank, który ma siedzibę w Polsce.

1. Założenie zrzutki.

Pierwszym krokiem jest ustalenie, jaką zrzutkę chcesz stworzyć, na jaki cel i ile środków potrzebujesz zebrać.

zakładanie zrzutki
Jak założyć własną zrzutkę na Zrzutka.pl?

2. Rejestracja w serwisie.


Rejestracja na Zrzutka.pl

3. Formularz identyfikacyjny.

Po zalogowaniu na konto musisz wypełnić formularz identyfikacyjny. W tym celu klikasz na swój profil w prawym górnym rogu i wybierasz zakładkę Weryfikacja. Będziesz poproszony o podanie kompletu danych osobowych, łącznie z danymi dowodu tożsamości oraz adresem zamieszkania.

4. Weryfikacja tożsamości.

Po uzupełnieniu formularza weryfikacyjnego Twoja zrzutka staje się aktywna i będzie działać przez 30 dni. Jednak nie możesz z niej wypłacać pieniędzy, dopóki nie przejdziesz dwóch kolejnych kroków weryfikacji tożsamości:

  • Wysyłasz przelew weryfikacyjny na kwotę 1 zł ze swojego konta w polskim banku na numer konta utworzonej przez Ciebie zbiórki. Pamiętaj, że dane w banku i podane w formularzu weryfikacyjnym na Zrzutce muszą być takie same. Wypłaty ze zbiórki będą mogły być dokonywane tylko na numer rachunku, z którego robisz przelew weryfikacyjny. Później można go zmienić, ale to wymaga wykonania kolejnego przelewu weryfikacyjnego z nowego konta oraz kontaktu z serwisem Zrzutka.pl. Możesz zrobić tradycyjny przelew (wtedy weryfikacja trwa do 2 dni roboczych, w zależności od tego, kiedy zostanie zaksięgowany) lub przelew błyskawiczny (wtedy weryfikacja powinna potrwać do kilkunastu minut).
  • Załączasz skan lub zdjęcie dokumentu tożsamości: dowodu osobistego, paszportu lub karty pobytu. Pamiętaj, że dokumenty dodajesz dopiero po tym, jak zostanie zaksięgowany Twój przelew weryfikacyjny. Weryfikacja dokumentów przeprowadzana jest przez pracowników serwisu Zrzutka.pl codziennie w godzinach od 8:00 do 21.00. Jeśli obawiasz się, że skan dowodu może wpaść w niepowołane ręce, możesz umieścić na nim dodatkowy napis o treści: „Dokument ważny tylko do celów weryfikacji konta na zrzutka.pl„. Pamiętaj, aby nie zasłaniał żadnej kluczowej informacji z dowodu, np. Twojego zdjęcia czy numeru PESEL.

5. Dodanie opisu zrzutki.

Jest jeszcze jeden ważny etap, który może zasądzić o powodzeniu (lub nie) Twojej zrzutki. Jest to jej opis. Po stworzeniu zbiórki masz możliwość jej edycji, w tym dodania opisu czy zdjęć. Na to warto poświęcić więcej czasu. Opis powinien być zwięzły, ale też szczegółowo wyjaśniać cel zbiórki i Twoją sytuację: kim jesteś, dlaczego zbiórka w ogóle powstała, na co dokładnie mają być przeznaczone pieniądze. Warto także dodać kilka słów o tym, dlaczego nie jesteś w stanie samodzielnie pokryć wydatków. Drugi element to zdjęcia. Większość z nas to wzrokowcy. Zrzutek są setki tysięcy. Czasami dobre zdjęcie przyciągnie czyiś wzrok na tyle, że zacznie czytać opis i zdecyduje się wesprzeć właśnie Twoją, a nie inną zbiórkę.

jak napisać opis zrzutki na zrzutka.pl
Nie zapomnij o dodaniu opisu zrzutki.

6. Promowanie zrzutki.

O powodzeniu zbiorki decyduje liczba darczyńców. Im jest ona szerzej udostępniana, tym większe szanse, że uda Ci się uzbierać potrzebną kwotę.

Jak wypłacić pieniądze ze zrzutki?

Zebrane pieniądze możesz wypłacić w każdej chwili (pod warunkiem że przeszedłeś wyżej opisane etapy weryfikacji).

Dostępne metody to:

  • Darmowy zwykły przelew na konto bankowe.
  • Płatny przelew ekspresowy. Listę obsługiwanych banków znajdziesz TUTAJ.
  • Przelew na kartę Visa lub Mastercard.

Co zrobić, żeby zrzutka miała powodzenie?

Czy wszystkie zrzutki mają powodzenie?

Jeśli popatrzycie na katalog zrzutek, zauważycie, że nie są wcale rzadkością takie, których nie wspiera zupełnie nikt. Z naszych obserwacji wynika, że są to najczęściej zbiórki na cele konsumpcyjne: na przykład na samochód, na wkład własny na mieszkanie czy nawet na samo mieszkanie, czy dom. Dlaczego nikt ich nie wspiera? Odpowiedź jest bardzo prosta: większość z nas musi ciężko zapracować na to, żeby kupić czy to auto, czy też uzbierać na wkład własny na mieszkanie. Bierzemy nadgodziny, chwytamy się dodatkowych zajęć, odmawiamy sobie przyjemności, rezygnujemy z wakacji. Skoro my to możemy zrobić, mogą to zrobić także inne osoby. Z tym że część z nich chce pójść drogą na skróty i nie chce się im pracować: lepiej jest poprosić o pieniądze w internecie i liczyć, że obcy ludzie zapłacą za nasze zachcianki.

Co innego samochód dla osoby po poważnym wypadku, która nie może pracować, niestety nie miała dobrej polisy na życie i zdrowie, a musi się w jakiś sposób przemieszczać, chociażby na rehabilitację. A co innego auto dla zwykłego Kowalskiego, który jest zdrowy, i sam doskonale może sobie poradzić — tylko mu się nie chce.

Odrębną kategorią nieudanych zrzutek stanowią zbiórki „niechlujne”. Czyli takie, których twórcom nie chciało się nawet poświęcić odrobiny czasu na to, by dodać dobrze napisany i przemyślany opis czy wrzucić dobrej jakości zdjęcie. Oczywiście nie każdy musi pisać jak Mickiewicz, ale błędy ortograficzne bardzo rażą, szczególnie że wystarczy wrzucić tekst do darmowego słownika ortograficznego.

Trzecią grupę tworzą zbiórki poprawne, ale niczym się niewyróżniające lub zupełnie niepromowane. Ich twórcy robią zrzutkę, ale potem zupełnie nie dbają o to, by ją w jakikolwiek sposób rozpromować. Często nie wrzucają jej nawet na swojego Facebooka.

Jak promować zrzutkę?

  1. Social media. Wrzuć link do zbiórki na swoje social media i o to samo poproś wszystkich znajomych.
  2. Promowanie zrzutki na Zrzutka.pl. Opcja dodatkowo płatna, ale naszym zdaniem to nie są wielkie pieniądze i warto je wydać, by Wasza zbiórka była lepiej widoczna.
  3. Promowanie zbiórki w mediach. Być może TV czy radio o ogólnopolskim zasięgu będzie niedostępne, ale możecie spróbować w lokalnych rozgłośniach czy gazetach.
  4. Reklama na Facebooku. Jeśli macie problemy z samodzielnym skonfigurowaniem dobrej reklamy zbiórki na Facebooku, możecie zlecić jej wykonanie zespołowi Zrzutki. Za tę usługę Zrzutka nie pobiera dodatkowych opłat, ale wiąże się z kosztem wykupienia reklamy na samym Facebooku. Więcej informacji na temat reklamy zbiórki na FB znajdziesz na stronie Zrzutka.pl.
  5. Strony internetowe i kanały na YouTube. Nawet jeśli sami ich nie prowadzicie, być może ktoś z Waszych znajomych ma własnego bloga lub kanał na YouTube i możecie go poprosić o pomoc w wypromowaniu zrzutki. Jeśli nikogo takiego nie macie, zawsze można poprosić kogoś, kogo sami obserwujecie. Napisanie wiadomości nic nie kosztuje i nie jest żadnym wstydem poproszenie o pomoc.
  6. Tematyczne fora. Nie do końca jesteśmy fanami wrzucania linków ze zrzutkami, gdzie popadnie, niemniej ta metoda także przynosi pewne rezultaty. Na przykład na forach rodzicielskich bardzo często można znaleźć w komentarzach prośby o pomoc dla chorych dzieci.
  7. Ulotki. Trochę przestarzała metoda, ale tonący brzytwy się chwyta. Można wydrukować ulotki z opisem i linkiem do zrzutki i poprosić o możliwość ich zostawienia np. przy ladach w sklepach spożywczych.
  8. Pomoc wpływowych osób. Nie mówimy tu od razu o prezydencie, ale o osobie z lokalnej społeczności, która mogłaby pomóc rozpromować Waszą zrzutkę. Może to być na przykład ksiądz w Waszej parafii, radny z Waszej dzielnicy lub dowolna osoba, która spotyka się z dużą ilością ludzi i ma na nich pewien wpływ.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


10

lat
na rynku

25

tysięcy
polubień

7

tysięcy członków
grupy

2.5

tysięcy
artykułów