[FAQ] AirCashBack: kto może otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych i kiedy? Jak duża rekompensata należy się za opóźniony lot? Co to jest overbooking? Jak dochodzić swoich praw? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!

Opóźnienia, odwołane loty, przepełnienie samolotu – dla osób, które często odwiedzają lotniska to żadna nowość. I choć większość z nas wie, że w wielu takich sytuacjach można otrzymać od przewoźnika odszkodowanie, to zdecydowana większość osób dotknięta nieprzyjemnościami zwyczajnie macha na nie ręką. Dlaczego? Bo wydaje nam się, że to trudne, czasochłonne i skomplikowane, a koniec końców przewoźnik i tak wyjdzie z tej sytuacji obronną ręką. I wiecie co? Często to właśnie prawda – walka z korporacją w pojedynkę może okazać się nieskuteczna. Dlatego warto oddać sprawy w ręce profesjonalistów. Dzisiejszy wpis to kontynuacja naszego pierwszego artykułu dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych. Omówiliśmy tam, w jakich sytuacjach i komu należy się odszkodowanie od przewoźnika oraz w jaki sposób może pomóc Wam w tym platforma AirCashBack. W niniejszym artykule rozwiniemy niektóre kwestie i odpowiemy na pytania, które pojawiły się do tej pory.

  1. AirCashBack – co to za firma?
  2. Ile kosztuje skorzystanie z usług AirCashBack?
  3. Czy sprawa może zakończyć się w sądzie?
  4. Czy nie lepiej dochodzić swoich praw samodzielnie?
  5. W jaki sposób mogę skorzystać z usług AirCashBack?
  6. Czy w sytuacji, gdy odszkodowanie nie zostanie wypłacone, AirCashBack będzie żądać ode mnie opłaty za usługę?
  7. W jakiej sytuacji mogę wystąpić o odszkodowanie? Jakie warunki muszą zostać spełnione?
  8. Jak wysokie odszkodowanie może otrzymać osoba, której lot został odwołany lub której nie wpuszczono na pokład samolotu?
  9. Czy odszkodowanie przysługuje każdemu pasażerowi z osobna czy tylko osobie kupującej bilety (na przykład w przypadku rodzica kupującego bilety dla całej rodziny)?
  10. Czy mogę otrzymać odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot służbowy (jeśli bilet kupił formalnie pracodawca)?
  11. Lot był organizowany przez biuro podróży – czy w takiej sytuacji mogę otrzymać odszkodowanie?
  12. Ile mam czasu na wystąpienie o odszkodowanie od przewoźnika?
  13. Jakich dokumentów potrzeba do ubiegania się o odszkodowanie?
  14. Czym jest tak zwany overbooking?
  15. W jakiej walucie jest odszkodowanie wypłacane przez linie lotnicze?
  16. Jak długo będzie trwać dochodzenie odszkodowania?
  17. Kto pokrywa koszty rozprawy sądowej i innych działań procesowych?
  18. Na co należy uważać? Czy mogę popełnić błąd, przez który nie otrzymam odszkodowania?
  19. Czy oprócz odszkodowania przewoźnik musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpośrednią pomoc?

AirCashBack – co to za firma?

AirCashBack to firma specjalizująca się w dochodzeniu odszkodowań od przewoźników lotniczych za opóźniony lub odwołany lot.

Ile kosztuje skorzystanie z usług AirCashBack?

Standardowo AirCashBack pobiera 25% prowizji brutto od uzyskanego odszkodowania, jeśli sprawę z przewoźnikiem udało się załatwić polubownie. W przeciwnym wypadku, gdy sprawa trafi na drogę sądową, prowizja wynosi 39%.

Czyli sprawa może zakończyć się w sądzie?

Jak najbardziej, wystarczy, że przewoźnik nie będzie chciał załatwić sprawy polubownie. Wystąpieniem na drogę sądową zajmują się jednak specjaliści AirCashBack. Dla klientów nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi obowiązkami.


Czy nie lepiej dochodzić swoich praw samodzielnie?

Jest to możliwe, jednak w takiej sytuacji przewoźnik lotniczy ma dużą przewagę nad „nieuzbrojonym” w fachową wiedzę, pomoc prawników i doświadczenie pasażerem. Uzyskanie odszkodowania może być w tym przypadku trudniejsze, a ponadto zajmuje sporo czasu i wymaga zagłębienia się w procedury i prawa pasażera.

W jaki sposób mogę skorzystać z usług AirCashBack?

Wystarczy wypełnić formularz i przekazać firmie wszystkie niezbędne informacje, a prawnicy zajmą się w Waszym imieniu całą resztą. Będziecie na bieżąco informowani o postępach.

Czy w sytuacji, gdy odszkodowanie nie zostanie wypłacone, AirCashBack będzie żądać ode mnie opłaty za usługę?

AirCashBack działa w formule success fee. Jeśli nie uda się wywalczyć odszkodowania, nie poniesiecie żadnych kosztów usługi.

W jakiej sytuacji mogę wystąpić o odszkodowanie? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

Dochodzenie odszkodowania jest możliwe w przypadku, gdy lot opóźnił się o co najmniej 3 godziny, został przyśpieszony o co najmniej godzinę, nie odbył się lub nie zostaliście wpuszczeni na pokład.

Co ważne, odszkodowanie należy się również w sytuacji, gdy linia lotnicza poinformowała pasażerów o odwołaniu lotu na krócej niż 14 dni przed planowaną datą startu.

Ponadto winę za zaistniałą sytuację musi ponosić przewoźnik (a nie na przykład strajk pracowników lotniska, złe warunki pogodowe lub inne losowe zdarzenia i okoliczności).

kiedy nie można otrzymać odszkodowania za opóźniony lot?
Kiedy nie można się ubiegać o odszkodowanie?

Dokładnie o warunkach otrzymania odszkodowania pisaliśmy w dedykowanym artykule.

Jak wysokie odszkodowanie może otrzymać osoba, której lot został odwołany lub której nie wpuszczono na pokład samolotu?

Wysokość odszkodowania wynika bezpośrednio z zapisów rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i jest uzależniona od odległości dzielących docelowy port od lotniska, z którego startuje samolot. Poniżej widzicie konkretne kwoty odszkodowania pomniejszone o prowizję AirCashBack.

odszkodowanie za opóźniony lot
Opóźniony lot – jakie odszkodowanie?

Czy odszkodowanie przysługuje każdemu pasażerowi z osobna czy tylko osobie kupującej bilety (na przykład w przypadku rodzica kupującego bilety dla całej rodziny)?

O odszkodowanie może ubiegać się każdy pasażer z osobna. Rekompensatę w odpowiedniej wysokości otrzyma wówczas każdy członek rodziny.

Czy mogę otrzymać odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot służbowy (jeśli bilet kupił pracodawca)?

Tak, odszkodowanie przysługuje pasażerowi, a nie osobie płacącej bilet. Jest swego rodzaju rekompensatą za problemy i niewygody 😉

Lot był organizowany przez biuro podróży – czy w takiej sytuacji mogę otrzymać odszkodowanie?
Jak najbardziej możecie ubiegać się w takiej sytuacji o odszkodowanie od przewoźnika.

Ile mam czasu na wystąpienie o odszkodowanie od przewoźnika?

AirCashBack przyjmuje sprawy do 3 lat od dnia feralnego lotu. Przy tak długim czasie dochodzenie swoich praw jest jednak bardzo utrudnione, dlatego ważne jest, by reagować szybko i nie przekraczać 1 roku od chwili wystąpienia szkody.

Jakich dokumentów potrzeba do ubiegania się o odszkodowanie?

W formularzu zgłoszeniowym należy załączyć dokument podróży – bilet, kartę pokładową lub umowę z biurem podróży.

Co to jest overbooking?

Overbooking polega na sprzedaży biletów na ten sam lot dla większej liczby osób niż faktycznie jest w stanie pomieścić konkretny samolot. Linie lotnicze robią to, mając dokładne sposoby szacowania, ile osób nie zjawi się danego dnia na lotnisko (na przykład z powodu spóźnienia lub zmiany planów). Linie lotnicze robią to oczywiście z chęci zmaksymalizowania swoich zysków. I choć zazwyczaj ta ryzykowna sztuka wychodzi analitykom bez zarzutu, to zdarzają się sytuacje, gdy po dotarciu na lotnisko okazuje się, że pomimo posiadania biletu, nie możemy wsiąść do samolotu. Taka praktyka jest w pełni legalna, choć z pewnością można poczuć się potraktowanym niesprawiedliwie 😉

Więcej na temat overbookingu znajdziecie w naszym artykule.

W jakiej walucie jest odszkodowanie wypłacane przez linie lotnicze?

Korzystając z usług AirCashBack, przyznane odszkodowanie otrzymujecie właśnie od tej firmy (a nie od przewoźnika). Środki są przelewane zawsze w walucie krajowej, czyli w PLN.

Jak długo będzie trwać dochodzenie odszkodowania?

AirCashBack rozpoczyna pracę od analizy Waszego przypadku i wysłania do przewoźnika wezwania do zapłaty. Jeśli ten odmówi wypłaty środków, sprawa trafia na drogę sądową, a czas rozwiązania problemu zależy już tylko od wydajności konkretnego sądu (zazwyczaj od 6 do nawet 18 miesięcy lub dłużej).

jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot
Trzy kroki do odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot!

Kto pokrywa koszty rozprawy sądowej i innych działań procesowych?

Wszelkie koszty procesowe bierze na siebie AirCashBack. Co ważne, nawet jeśli firmie nie uda się uzyskać odszkodowania, jako klienci nie będziecie musieli ponosić żadnych opłat.

Na co należy uważać? Czy mogę popełnić błąd, przez który nie otrzymam odszkodowania?

Najważniejsze, by w sytuacji opóźnienia/odwołania lotu lub niewpuszczenia na pokład nie przyjmować od przewoźnika wydawanych chętnie w takiej sytuacji voucherów na następny lot w przyszłości czy zniżek. W takiej sytuacji zazwyczaj nie będziecie już mogli ubiegać się o odszkodowanie.

Czy oprócz odszkodowania przewoźnik musi zapewnić poszkodowanym pasażerom bezpośrednią pomoc?

W przypadku niewpuszczenia Was na pokład samolotu przewoźnik ma obowiązek:

  • zapewnić Wam bilet lotniczy na zastępczy lot,
  • jeśli zastępczy lot ma odbyć się następnego dnia lub w innym terminie, przewoźnik musi zapewnić Wam hotel, wyżywienie i minimum dwie darmowe rozmowy telefoniczne, a także transport do miejsca zakwaterowania i z powrotem na lotnisko.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


10

lat
na rynku

25

tysięcy
polubień

7

tysięcy członków
grupy

2.5

tysięcy
artykułów