Opóźniony lot: kto i kiedy może otrzymać odszkodowanie? W jaki sposób się o nie ubiegać? jak odzyskać nawet 2500 zł?

Opóźniony lot lub niewpuszczenie na pokład z powodu zbyt dużej liczby pasażerów to sytuacje, które zdarzają się każdego dnia, na każdym lotnisku. Szukając lotów na wakacje, często nie spodziewamy się, że plany mogą w jednej chwili legnąć w gruzach. Na szczęście jako pasażerowie mamy swoje prawa i sposoby, by je skutecznie egzekwować. W tym artykule opowiemy Wam, co robić, gdy przewoźnik nie wywiąże się z umowy, gdy Wasz lot się opóźni lub gdy w ogóle nie zostaniecie wpuszczeni na pokład pomimo posiadanych biletów. Pokażemy też prosty sposób, by nie tylko odzyskać koszt felernych biletów, ale także zgarnąć nawet kilkaset euro odszkodowania!

Czy można otrzymać odszkodowanie za odwołany/opóźniony lot bez wykupionego wcześniej ubezpieczenia?

Złość i frustracja wynikające z opóźnienia lub odwołania lotu to całkowicie normalna reakcja. Niestety część pasażerów, która doświadcza tego typu zdarzeń, w ogóle nie ma pojęcia o możliwości dochodzenia swoich praw i nie próbuje uzyskać odszkodowania od linii lotniczych. Nierzadko wystarcza im po prostu zwrot biletów lub voucher na darmowy lot w przyszłości. Po części nie dziwię się tej bierności. Słowo „odszkodowanie” kojarzy się nam głównie (niesłusznie) z ubezpieczeniem, a jeśli takiego wcześniej nie wykupiliśmy, to odpuszczamy sobie walkę o rekompensatę.

To jednak poważny błąd, bo do uzyskania takiej rekompensaty nie potrzebujecie dedykowanego ubezpieczenie podróżnego!

Podstawą prawną dochodzenia odszkodowania w przypadku zakłócenia lotu jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Zgodnie z nim w sytuacji, w której lot zostanie odwołany, opóźniony lub pasażerowie nie zostaną wpuszczeni na pokład z powodu overbookingu (co wyjaśnimy w dalszej części artykułu), mogą domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Najważniejszą kwestią jest fakt, iż zakłócenie lotu musi być bezpośrednią winą przewoźnika lotniczego i nie może wynikać z zaistnienia tzw. okoliczności nadzwyczajnych.

Nadzwyczajne okoliczności odwołania lotu – czyli jakie?

Za okoliczności nadzwyczajne uznajemy sytuację, w której samolot nie mógł zrealizować rejsu zgodnie z planem ze względu na wpływ czynników zewnętrznych, takich jak:

  • trudne warunki pogodowe, klęski żywiołowe: erupcje wulkanów uniemożliwiające wykonanie bezpiecznego lotu, trzęsienia ziemi, powodzie, huragany,
  • strajk obsługi lotniska,
  • zamieszki na tle politycznym, groźby i podejrzenia zamachów,
  • usterki maszyny, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec, na przykład powszechnie występujące zderzenia z ptakami.

Do takich okoliczności możemy zaliczyć także opóźnienia wynikające z bardzo długich kolejek do kontroli bezpieczeństwa, a także brak możliwości wystartowania z uwagi na przykład na awanturujących się, rannych czy chorych współpasażerów. Wystąpienie okoliczności nadzwyczajnych zwalnia linie lotnicze z obowiązku wypłaty odszkodowania. 

Lód, śnieg i wiatr mogą skutecznie sparaliżować lotnisko

Szukasz tanich lotów? Uważaj na overbooking!

Overbooking to dosyć kontrowersyjna praktyka przewoźników, szczególnie chętnie wykorzystywana w przypadku tak zwanych tanich linii lotniczych, które oferują nierzadko loty w bardzo atrakcyjnych cenach – nawet za kilkadziesiąt złotych od osoby. Overbooking polega na sprzedaży biletów na ten sam lot dla większej liczby osób niż faktycznie jest w stanie pomieścić konkretny samolot. Linie lotnicze robią to, mając dokładne dane i precyzyjne sposoby szacowania, ile osób nie zjawi się danego dnia na lotnisko (na przykład z powodu spóźnienia lub zmiany planów). Linie lotnicze robią to oczywiście z chęci zmaksymalizowania swoich zysków. I choć zazwyczaj ta ryzykowna sztuka wychodzi analitykom bez zarzutu, to zdarzają się sytuacje, gdy po dotarciu na lotnisko okazuje się, że pomimo posiadania biletu, nie możemy wsiąść do samolotu.

W takiej sytuacji tym bardziej należy walczyć o jak największą rekompensatę.

Musicie mieć świadomość, że overbooking jest w pełni legalny. Kupując bilet lotniczy, zawieracie umowę z przewoźnikiem, w której znajduje się zapis o możliwości niewpuszczenia na pokład części pasażerów z powodu przepełnienia lub odwołania lotu, gdy na lotnisku pojawi się zbyt mało chętnych.

Nie wpuszczono Cię na pokład? Znaj swoje prawa!

Jeśli przytrafiła Wam się tego typu przykra sytuacja, powinniście przede wszystkim skorzystać ze swoich praw. W przypadku niewpuszczenia Was na pokład samolotu przewoźnik ma obowiązek:

  • zapewnić Wam bilet lotniczy na zastępczy lot,
  • jeśli zastępczy lot ma odbyć się następnego dnia lub w innym terminie, przewoźnik musi zapewnić Wam hotel, wyżywienie i minimum dwie darmowe rozmowy telefoniczne, a także transport do miejsca zakwaterowania i z powrotem na lotnisko.

Jeżeli linie lotnicze nie wywiążą się z tych obowiązków, warto zachować wszystkie paragony i faktury dokumentujące poniesione dodatkowo koszty. Będą one podstawą do ubiegania się o zwrot kosztów dodatkowych.

Oprócz tego oczywiście należy się Wam rekompensata finansowa. Jej wartość waha się w zależności od długości lotu. Przykładowe kwoty widzicie w poniższej tabeli pochodzącej z witryny AirCashBack.com, zajmującej się pośrednictwem w obsłudze reklamacji z liniami lotniczymi.

Przykładowe wartości odszkodowań w przypadku overbookingu według AirCashBack

Odszkodowanie za opóźniony lot lub skutki overbookingu

Aby domagać się rekompensaty od linii lotniczych za opóźniony lot, opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego musi wynosić co najmniej 3 godziny. Jest to bardzo istotna zasada, ponieważ nawet w sytuacji, w której samolot opuści płytę lotniska ze znacznym opóźnieniem, może częściowo nadrobić je w powietrzu. 

Roszczenie można rzecz jasna zgłosić bezpośrednio do linii lotniczych. Te jednak bardzo często ignorują wnioski klientów indywidualnych, licząc się z tym, że większość z nich i tak nie wejdzie na drogę sądową z przewoźnikiem. Z tego względu warto sięgnąć po pomoc firm, które wspierają pasażerów w sprawach o odszkodowanie za opóźniony lot. Jedną z nich jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat pomaga pasażerom lotniczym w dochodzeniu ich praw. Co więcej, AirCashBack działa na zasadzie “no win, no fee”, co oznacza, że wynagrodzenie przysługuje im jedynie w przypadku, w którym linie lotnicze wypłacą Wam odszkodowanie (jest to określony procent „wywalczonej” kwoty – już od 25%).

AirCashBack przyjmuje do prowadzenia sprawy do 3 lat od momentu wystąpienia zdarzenia (tj. opóźniony samolot, odwołany lot lub odmowa wejścia na pokład). Ze względu na ograniczenie terminu przedawnienia roszczeń, które wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego RP z dnia 17 marca 2017, firma prosi jednak o możliwie szybkie zgłaszanie swoich roszczeń o odszkodowania lotnicze. Wspomniane orzeczenie skraca bowiem możliwość likwidacji tej kategorii szkód na drodze sądowej do 1 roku od zdarzenia.

Na dedykowanej stronie usługi możecie sprawdzić, o jak duże odszkodowanie moglibyście ubiegać się dla swojego lotu. Przykładowa kalkulacja dla dwójki osób lecących z Warszawy do Barcelony wygląda następująco:

Odszkodowanie za opóźniony lot do Barcelony

Jeśli chcecie skorzystać z usług takiej firmy jak AirCashBack, wystarczy, że wypełnicie formularz i przekażecie wszystkie niezbędne informacje, a prawnicy zajmą się w Waszym imieniu całą resztą. Warto zachować ten link na później!

Opóźniony lot – jak wywalczyć odszkodowanie?

Artykuł powstał we współpracy z marką AirCashBack.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


10

lat
na rynku

25

tysięcy
polubień

7

tysięcy członków
grupy

2.5

tysięcy
artykułów