Profil zaufany – co to jest, do czego służy i jak założyć

Powstanie profilu zaufanego i platformy ePUAP było dla wszystkich prawdziwym przełomem. Możliwość całkowicie darmowego potwierdzenia swojej tożsamości i załatwienia wielu ważnych spraw bez konieczności wychodzenia z domu została doceniona przez miliony Polaków. Wydarzenia, które towarzyszą nam od początku 2020 roku, tylko podbudowały popularność tego rozwiązania. Urzędy i obywatele regulują obecnie większość ważnych urzędowych spraw przed ekranami własnych komputerów. W dzisiejszym artykule powiem Wam, dlaczego warto posługiwać się Profilem zaufanym oraz wytłumaczę, jak w prosty sposób stać się posiadaczem „cyfrowej tożsamości”. Jeśli nie lubicie tkwić przy urzędowym okienku, ale nie mieliście do tej pory okazji skorzystać z tego udogodnienia – zapraszam do lektury. 

ePUAP a Profil zaufany

Profil zaufany jest jedną z usług platformy ePUAP, która służy do formalnych kontaktów obywateli z administracją publiczną. Ogromnym plusem systemu ePUAP jest fakt, że niezależnie od załatwianej sprawy, interfejs usługi jest zawsze taki sam, a proces przebiega w ujednolicony sposób. Oczywiście, za jego pomocą składamy różne wnioski, podania, zeznania czy dokumenty, jednak system działa zawsze w identyczny sposób, co daje poczucie bezpieczeństwa szczególnie tym z Was, którzy nie korzystają na co dzień z podobnych platform. 

Profil zaufany – rewolucja w kontaktach z urzędami

Wiecie już, czym jest ePUAP. Profil zaufany to z kolei jeden z „produktów” tej platformy. To sposób na potwierdzenie swojej tożsamości bez osobistych wizyt w urzędach, bez skanowania dowodu osobistego czy podawania w formularzach specjalnych kodów, czy szyfrów, które łatwo zgubić. Może go założyć każdy, kto posiada konto w banku, pozwalającym na potwierdzanie Profilu zaufanego lub może potwierdzić tożsamość w inny sposób. Profil zaufany można potwierdzić poprzez:

  • złożenie wniosku i rozmowę wideo z urzędnikiem (w ten sposób uzyskacie jedynie Profil zaufany ograniczony czasowo), 
  • e-dowód – potwierdzenie za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC (możecie wykorzystać aplikację eDO App lub zewnętrzny czytnik NFC),
  • wypełnienie wniosku i potwierdzenie swojej tożsamości w wybranym urzędzie (lista dostępnych lokalizacji),
  • zalogowanie się do systemu bankowości elektronicznej (banki, które dają taką możliwość) lub platformy Envelo.

Profil zaufany jest standardowo ważny przez 3 lata. Po tym okresie można go bezpłatnie przedłużyć i nadal cieszyć się oszczędnością czasu.

Po co komu Profil zaufany

Większość opisywanych na blogu programów rządowych, zniżek, ulg i dodatków, będziecie mogli uzyskać za pomocą platformy ePUAP. Żeby zrobić to szybko, sprawnie i bez wychodzenia z domu, niezbędny będzie Wam Profil zaufany. Poświęcenie zaledwie kilku minut na jego stworzenie zwróci się już przy pierwszym złożonym wniosku czy komplecie dokumentów, który powinniście zanieść do urzędu. Przy odrobinie szczęścia, przez wiele lat nie staniecie w długiej jak wąż kolejce do urzędowego okienka.

Mając stworzony Profil zaufany, możecie załatwiać takie rzeczy, jak:

  • wnioskowanie o przyznanie najróżniejszych świadczeń, dodatków i dofinansowań, 
  • weryfikacja (najpewniej niesłusznie) otrzymanych punktów karnych za wykroczenia drogowe,
  • sprawdzenie historii pojazdu,
  • dopisanie się do spisu wyborców,
  • uzyskanie dokładnych map kartograficznych czy geodezyjnych,
  • zgłoszenie narodzin dziecka,
  • zamówienie nowego dowodu osobistego.

To tylko przykłady. Dokładną listę znajdziecie zawsze na stronie obywatel.gov.pl. Na tę chwilę, Profil zaufany pozwoli Wam załatwić ponad 50 różnych spraw!

Jak założyć Profil zaufany

Od posiadania własnego Profilu zaufanego dzieli Was tylko kilka kroków. Jeśli wybierzecie weryfikację tożsamości za pomocą platformy bankowej, swoje urzędowe sprawy będziecie mogli załatwić już za kilka minut. Proces tworzenia profilu jest wyjątkowo prosty. To, jak będzie wyglądał i jak długo potrwa, zależy tylko od wybranego przez Was sposobu weryfikacji. Pierwszym krokiem będzie przejście na rządową stronę pz.gov.pl, obsługującą całe przedsięwzięcie. Następnie powinniście kliknąć przycisk Załóż profil i wskazać metodę weryfikacji swojej tożsamości.

Weryfikacja przez bankowość elektroniczną

Jeśli zdecydujecie się potwierdzić, że Wy to Wy, za pomocą Waszego banku, będziecie musieli jedynie zalogować się do znanej Wam dobrze platformy bankowej i postępować, jak w przypadku wprowadzania jakichkolwiek zmian bankowych lub przy wykonywaniu przelewu. Potwierdzenie tożsamości ograniczy się do przepisania SMS kodu lub wykorzystania czujników biometrycznych smartfona. Profil zaufany będzie od razu do Waszej dyspozycji. 

Rozmowa wideo z urzędnikiem

Tym sposobem zyskacie tymczasowy Profil zaufany, ważny przez 3 miesiące. Ta metoda wymaga zdecydowanie więcej zaangażowania. Po udzieleniu odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, przejdziecie do ustalenia terminu wideo-rozmowy z urzędnikiem. Wszystkie dane kontaktowe otrzymacie za pomocą wiadomości e-mail. Do przeprowadzenia rozmowy potrzebne będzie Wam oprogramowanie Microsoft Teams, ważny dowód osobisty i komputer z kamerką internetową (lub smartfon), aby urzędnik mógł zweryfikować Waszą tożsamość.  

e-dowód osobisty

Elektroniczny dowód osobisty to dla wielu z nas cały czas nowość. Trzeba mieć jednak świadomość, że dokument ten funkcjonuje w przestrzeni administracyjnej, oferując wiele możliwości. Żeby wykorzystać go do potwierdzania swoich danych w Profilu zaufanym, będziecie musieli wykorzystać zewnętrzny czytnik NFC lub aplikację eDO App, o której więcej przeczytacie tutaj.

Osobista wizyta w urzędzie 

Jeśli nie możecie wykorzystać żadnej z powyższych opcji, pozostaje Wam złożenie wniosku o założenie Profilu zaufanego i wizyta w urzędzie, podczas której, za pomocą dowodu osobistego, potwierdzicie swoje dane. To zdecydowanie najbardziej czasochłonny sposób. 

Niezależnie od wybranej metody potwierdzenia swojej tożsamości, zakładanie Profilu zaufanego jest bardzo proste. Wystarczy, że po wybraniu interesującego Was sposobu będzie postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.

Profil zaufany a podpis elektroniczny – co je różni?

Po przeczytaniu tego artykułu, część z Was może odnieść wrażenie, że Profil zaufany wyprze niebawem płatne podpisy elektroniczne z rynku. Nie jest to do końca prawda. Zarówno Profil zaufany, jak i cały system ePUAP, powstały w celu szybkiego regulowania spraw administracyjnych – urzędowych. Jednak sytuacje, kiedy potrzebny jest nasz podpis, zdarzają się także w relacjach biznesowych czy prywatnych, gdzie Profil zaufany już nam nie pomoże. 

Można więc uznać, że Profil zaufany wyręcza podpis elektroniczny w wielu kwestiach, jednak nie jest w stanie załatwić wszystkiego. Osoby, które podpisują dużo umów, kontraktów i ważnych dokumentów, w dalszym ciągu będą korzystać z płatnych podpisów kwalifikowanych.

Infolinia i adres e-mail

Wszelkie uwagi, zastrzeżenia i pytania możecie kierować pod adres mailowy [email protected]. Uruchomiona została także infolinia, działająca pod numerem 42 253 54 50. Konsultanci są do Waszej dyspozycji w dni robocze od 7:00 do 18:00.

Podsumowanie

Przydatność i funkcjonalność Profilu zaufanego jest faktem. Poświęcając zaledwie kilkanaście minut, możecie zyskać potężne narzędzie, które ograniczy (może nawet do zera) częstotliwość Waszych wizyt w urzędach, które – nie oszukujmy się – nie są najlepszą rozrywką, jaką tylko można sobie wyobrazić. Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał Was do wypróbowania tej funkcji i pokazał Wam, że to wcale nie jest takie trudne.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


10

lat
na rynku

25

tysięcy
polubień

7

tysięcy członków
grupy

2.5

tysięcy
artykułów