Czy wiecie, że w obliczu wszędobylskiego szumu informacyjnego marketingowcy mają dokładnie 1,5 sekundy, by zainteresować potencjalnego konsumenta swoją ofertą? Oni doskonale to wiedzą i wykorzystują tę wiedzę w kreacjach reklamowych, czy przemyślanych strategiach marketingowych. Czy zarobki na poziomie 10.000 zł miesięcznie lub hasła typu ”pracuj kiedy chcesz” – nie zwrócą uwagi odbiorcy? Zwrócą i to skutecznie, by rekrutować kolejnych członków aplikacji typu Bolt / Uber czy FreeNOW, na których rzekomo można zarobić krocie i to posiadając jedynie samochód oraz prawo jazdy. Sprawdźmy zatem, czy na przewożeniu ludzi faktycznie można zarobić solidne pieniądze? Z lektury niniejszego artykułu dowiecie się między innym jakie wymagania należy spełnić, aby zostać kierowcą Ubera, Bolta lub FreeNOW; jak wygląda proces rejestracji oraz szkoleń, sprawdzimy, z jakimi wyzwaniami należy się mierzyć pracując jako kierowca. Ponadto odpowiemy na najważniejsze pytanie, czyli ile można zarobić korzystając z tych aplikacji.
Wymogi jazdy na taksówce w Polsce
Chcąc rozpocząć przygodę zarobkową jako taksówkarz w partnerstwie z Boltem, FreeNOW lub Uberem należy spełnić szereg wymagań stawianych przez wymienione firmy. Pod logo Bolt lub FreeNOW możecie jeździć mając ukończoną pełnoletność oraz minimalny staż za kierownicą – 1 rok.
Nieco wyższe wymagania przed kierowcami stawia Bolt – tu zaczniemy zarabiać posiadając co najmniej 21 lat.
Wszystkie wymienione firmy wymagają założenia działalności gospodarczej oraz posiadania ważnego zaświadczenia o niekaralności oraz aktualnych badań medycznych i psychotestów, które uprawniają do prowadzenia pojazdu oraz przewożenia osób. Aby zarabiać jako taksówkarz z wyżej wymienionymi aplikacjami, możesz zamiast zakładać działalność gospodarczą, podpisać umowę z partnerem flotowym.
Kryterium / Aplikacja | Bolt | Uber | FreeNOW |
Minimalny Wiek | 21 lat | 18 lat | 18 lat |
Doświadczenie w prowadzeniu pojazdów | Zależne od miasta / kraju – zazwyczaj 1 rok | Minimum 1 rok posiadania prawo jazdy | Zależne od miasta / kraju |
Szkolenia / licencje | Orzeczenie lekarskie i psychotechniczne dla kierowców | Potwierdzenie poddania się badaniom lekarskim i psychologicznym | Potwierdzenie poddania się badaniom lekarskim i psychologicznym |
Dokumenty | Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego | Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego | Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego |
Stan Samochodu | Nie starszy niż 10-15 lat, zależne od miasta | Nie starszy niż 10-15 lat, zależne od miasta | Nie starszy niż 10 lat, zależne od miasta |
Wyposażenie Samochodu | Sprawne pasy, klimatyzacja, ogólny stan techniczny – dobry | Sprawne pasy, klimatyzacja, ogólny stan techniczny – dobry | Sprawne pasy, klimatyzacja, ogólny stan techniczny – dobry |
Ubezpieczenie | OC | OC i ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie | OC i ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie |
Przegląd Techniczny | Wymagany | Wymagany | Wymagany |
Dodatkowe Wymagania | Szkolenie z obsługi klienta (w niektórych miastach) | Szkolenie z obsługi klienta i bezpieczeństwa | Szkolenie z obsługi klienta (w niektórych miastach) |
Partner flotowy Uber, Bolt – FreeNOW
Partner flotowy to nic innego jak firma współpracująca z omawianymi przez nas aplikacjami, która zatrudnia kierowców do pracy za ich pośrednictwem. Na podobnych zasadach, bez konieczności zakładania działalności można podjąć współpracę z aplikacjami dostawczymi, na przykład Glovo, Uber Eats, Stuart.
W uproszczeniu głównym zadaniem partnera flotowego jest zatrudnianie osób na umowę zlecenie, np. kurierów lub kierowców oraz zarządzanie ich wynagrodzeniami i upraszczanie procedur związanych z formalnościami zatrudnienia oraz rozliczeniami podatkowymi, takimi jak PIT. Skorzystanie z usług partnera flotowego to ciekawa alternatywa dla osób, które chcą świadczyć usługi kurierskie lub transportowe, ale nie chcą otwierać własnej działalności gospodarczej, co jest wymagane przy bezpośredniej pracy z aplikacjami, bez udziału pośrednika.
Rejestracja i szkolenie
Nim rozpoczniemy pracę w jednej z omawianych aplikacji należy przejść krótki proces rejestracji. Każda aplikacja wymaga pobrania na telefon oraz wypełnienia formularza rejestracyjnego. Bolt, Uber czy FreeNOW wymaga od nas przesłania skanów prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego oraz ważnego OC i badań technicznych dla samochodu.
Aplikacje oferują krótkie szkolenia online z działania samej aplikacji oraz zasad bezpiecznej pracy i standardów obsługi klienta. Po ich ukończeniu czas na pierwszy dzień pracy oraz sprawdzenie zarobków.
Ile można zarobić Uber – FreeNow – Bolt?
Niepodważalnym atutem pracy przy korzystaniu z aplikacji: Uber, Bolt czy FreeNOW jest duża elastyczność. Kierowca sam decyduje, kiedy odpala apkę na smartfonie i rozpoczyna dzień pracy – tak przynajmniej firmy kuszą nas podjęciem współpracy. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna. Praca odbywa się najczęściej w weekendy i w godzinach nocnych, bo wówczas możemy jeździć najefektywniej. Zatłoczone i zakorkowane miasta w godzinach dojazdów i powrotów z pracy, to zmora taksówkarzy. Zarobki kształtować się będą w zależności od naszego zaangażowania, kosztów własnych oraz odrobiny sprytu.
W tym miejscu pojawia się też słowo klucz, czyli MNOŻNIK. Najściślej mówiąc, mnożnik to wasz… przyjaciel podczas pracy na aplikacyjnej taksówce. A czym jest dokładnie?
Czym jest mnożnik w aplikacjach typu Bolt – Uber – FreeNow?
Mnożnik w aplikacjach do zamawiania przejazdów, takich jak Uber, FreeNow czy Bolt, to mechanizm dynamicznego ustalania cen, który automatycznie dostosowuje stawki za przejazdy w zależności od aktualnego popytu i podaży. Kiedy popyt na przejazdy przewyższa dostępność kierowców w danym obszarze lub czasie, mnożnik może zostać aktywowany, co oznacza, że ceny przejazdów rosną.
Na przykład, jeśli w określonym miejscu i czasie występuje dużo zamówień, a dostępnych jest mało kierowców, mnożnik może zostać zastosowany, aby cena przejazdu wzrosła. To z kolei ma na celu zachęcenie większej liczby kierowców do aktywacji swoich aplikacji i przyjmowania zamówień, jednocześnie regulując popyt poprzez wyższe ceny. Klienci, dla których przejazd jest mniej pilny, mogą zdecydować się poczekać, aż ceny wrócą do normalnego poziomu.
Mnożnik jest zmienny i może się zmieniać w czasie rzeczywistym, w zależności od zmieniającej się dynamiki popytu i podaży. Użytkownicy aplikacji są zazwyczaj informowani o zastosowaniu mnożnika i wyższej cenie przed potwierdzeniem zamówienia, co pozwala im na świadome podjęcie decyzji o akceptacji wyższej stawki lub oczekiwaniu na niższą cenę.
Koszty własne taksówkarza na aplikację
Nim rozpoczniemy przygodę w pracy jako taksówkarz na aplikację należy wziąć pod uwagę koszty własne. Do nich należy zaliczyć:
- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – dla osób zakładających JDG po raz pierwszy będzie to około 402,65 zł, dla osób prowadzących działalność powyżej 2 lat (tzw. pełny ZUS): 1594,19 zł plus składka zdrowotna 9% zależna od wysokości dochodu – minimum: 381,78 zł. To informacje aktualne na początku 2024 roku. Jeśli ten artykuł czytacie w przyszłości, bez problemu znajdziecie aktualne stawki, korzystając w tym celu z artykułów branżowych.
- Koszty paliwa – główny koszt przejechanych tras – w zależności od rodzaju paliwa oraz spalania koszt może wahać się od 0,59 zł do nawet 1 zł za przejechany kilometr – tu zakładamy w miarę ekonomiczne auta typu Skoda Fabia albo Fiat Tipo, znormalizowaną jazdę oraz koszty eksploatacji na najniższym poziomie (wymiana płynów, olejów, naturalne zużycie części, pranie i sprzątanie).
- Ubezpieczenia, koszty licencji oraz badań wymaganych przy zatrudnieniu:
- koszty badań lekarskich – około 350 zł,
- koszty zaświadczenia o niekaralności około 20 zł,
- TAXI na dachu – około 200 zł.
- Koszty prowizji za korzystanie z aplikacji Uber, Bolt czy FreeNOW. Niestety informacja ta nie jest publicznie udostępniana i jest zmienna w czasie. Zazwyczaj jest to zakres od 10% do 25%.
A co z przychodami?
Przy generowaniu przychodów jako taksówkarz na aplikację należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:
- godziny pracy – efektywniejsze kursy odnotujemy w weekendy i godzinach nocnych,
- miejscowość – większe miasta typu Trójmiasto, Warszawa, Kraków oferują większą ilość zleceń,
- odrobina sprytu – z całą pewnością przyda się przy pracy taksówkarza. Doświadczenie uczy kierowców, w jakich godzinach jeździć, gdzie się ustawiać w oczekiwaniu na zlecenia (na przykład okolice lotniska) oraz które aplikacje oferują dodatkowe premie i wyższe stawki,
- dojazd do klienta i postój – pamiętaj, że dojazd do klienta jest bezpłatny, a czasami miejsca parkingowe są płatne – zwłaszcza w śródmieściach.
Weekend z aplikacją
Najwięcej rzetelnych danych otrzymamy od niezawodnych Youtuberów i TikTokerów – c Ci przetestowali wszystkie aplikacjei i podpowiadają, ile można wyciągnąć z pracy, jako taksówkarz.
Mati Taksówkarz po przepracowaniu 31 h w weekendy i w nocy w listopadzie 2022 roku dał radę wyciągnąć jeżdżąc z Uberem stawkę 27,1 zł za godzinę pracy.
Kolejny tester z kanału Fajna Telewizja przepracował w lipcu 2023 roku 68 h korzystając jednocześnie z 3 aplikacji i zarobił łącznie 1744,05 zł – jego średnia stawka wyniosła około 25,64 zł za 1 godzinę pracy.
Najniższa stawka za godzinę pracy przy minimalnej krajowej w 2023 roku wynosiła 20 zł netto. Czy warto? Pytanie pozostawimy otwarte. Warto jeszcze dodać, iż tego typu praca (w formie dorywczej) może być ciekawym spełnieniem dla osób, które naprawdę lubią dużo jeździć autem. Ponadto podczas „wożenia ludzi” można poznać sporo ciekawych osób i nawiązać wiele wartościowych kontaktów.
przewoz osob to to samo co taxi tylko taniej
Nie opłaca się , tyle powiem. Za dużo obcokrajowców na tym jeździ a nikt nie normuje stawki godzinowej. Dodatkowo – stawka średnia to 25 na h a jak przyjdzie serwis auta to wychodzi nie opłacalne. Dla tych co myśleli że Bolt i Freenow płacą nie wiadomo ile to nie. Stawki są dramatyczne – tylko dla obcokrajowców atrakcyjne. Lepiej iść na dostawczaka lub normalnej pracy.
Hej, dzięki za opinię 🙂
Dramatyczne, to znaczy jakie? Konkret. 25 zł na godzinę to i tak chyba nieźle jak na niezobowiązujący charakter, gdzie pracujesz na UZ i masz elastyczny czas aktywności w pracy.
No nie koniecznie. Praca 25zł/h która wcale do lekkiej nie należy. Jak ktoś nie wierzy to niech pojeździ 9h dziennie w godzinach szczytu to przekona się jak ciężka psychicznie jest to praca i wymagająca ciągłego skupienia. Ponadto bardzo dużo ludzi nie jeździ przepisowo po drogach i musisz przewidywać ich nieobliczalne zachowania. Dość duże jest ryzyko kolizji i musisz jeździć bardzo zachowawczo. Ponadto jak zostało wspomniane 25zł/h pod warunkiem, że nie trafi Ci się jakaś awaria samochodu (co raczej jest dość prawdopodobne przy dużej eksploatacji auta na poziomie np 180km przejechanych dziennie). A już biorąc pod uwagę fakt, że minimalna stawka godzinowa w każdej innej pracy jest prawnie wyższa (no to nie dziwne, że pracują tam głównie studenci tylko i obcokrajowcy co też raczej nie sprzyja bezpieczeństwu pasażera ponieważ młodzi kierowcy mają najwyższy statystycznie odsetek wypadków). Dochodzi tu jeszcze fakt, że jak ktoś na prawdę chce te 25zł/h wyciągnąć z jednej godziny to nie może jeździć ostrożnie i p
Dzięki za merytoryczny komentarz. Proszę wracać!
Czyli w dzisiejszych czasach te zarobki to jest jakiś śmiech na sali. Jak zwykle korporacje wyciskają ostatnie soki, a ich prezesi posuwają najlepsze dziewki na swoich jachtach. Ja sie do tego interesu dokładać nie będę.
Na aplikacji uber mam srednio obrot 500-600zl dziennie przy jezdzie 95-98% czasu przez 12 h dziennie.
99% to te 600zl, to wtedy gdy nie mam zadnych przestojow, a idac na kibel biore telefon i lapie zamowienie.
Konczac, ladnie mowiac- kupe, klient juz czeka.
Jem w aucie, na szczescie (jeszcze) nie na kiblu…
Przyjmuje kazdy kurs jak leci. Nie ma wiekszego znaczenia czekanie na lepszego kursy. Najwazniejsze jest niewpakowanie sie w korek. 2 korki lub 1 gorszy w jeden dzien to strata ok 50-100zl obrotu dziennie.
Lepiej zrobic sobie przerwe (jak mamy wlasne auto) miedzy godz szczytu 15/16-17/18.
Jezdzac autem flotowym, zabieraja mi 50% obrotu.
Wychodzi bardzo malo pieniedzy.
Jedyna realna opcja to posiadanie wlasnego auta, lub wynajem na tydzien. Np taka Toyota Prius, starszy model, 500-600zl za tydzien. Plus gaz 80zl dzien.
Wychodzi 550zl/6 dni pracy, jeden wolny:
130zl + 80gaz=210zl koszty
Plus 165zl tyg oplata za bycie w flocie skad wynajmujemy auto. Czyli 30zl za dzien.
Czyli 240 zl koszty… Dzienne….
Przy obrocie 600zl, zostaje nam 60zl wiecej w kieszeni, niz jazda na flotowym aucie…
Praca mentalnie wycieczajaca.
Bede wlasnie zmienial firme i bede wynajmowal auto na tydzien, plus zamierzam teraz jezdzic na bolcie, zeby sprawdzic roznice zarobkow.
Chcialbym zarabiac 350-450zl dziennie, za 12 h.
Wtedy byloby to w miare oplacalne zajecie.
Jednak obecne 250-300 to smiech na sali.
Warto przed zrezygnowaniem taxowania, lub poprostu w celach finansowych, zmienic raz, (lub 3 razy?) flote.
Daja 1000zl po miesiacu, kolejny tysiac po 3 i kolejny po roku, tylko za przepisanie sie. Oczywiscie musze doczytac czy nie kaza oddawac jak zrezygnuje przed uplywem roku, ale raczej nie…
Oplaca sie natomiast biznes flota taxi…. Po roku, jedna firma z 50 aut ma juz ok 200… Leasing sam sie splaca, dobieramy kolejne autka, pierdzimy w stolek, klikamy F5 bedac na stronie konta banku.