Przytrafił Ci się opóźniony lot? Poznaj swoje prawa pasażera i uzyskaj odszkodowanie!

Według statystyk w ubiegłym roku linie lotnicze obsłużyły 4,6 miliarda pasażerów lotniczych na całym świecie. Wciąż jednak wielu podróżnych nie jest świadomych praw, które im przysługują. Tymczasem w sytuacji, w której przytrafi Ci się zakłócony lot, możesz domagać się wysokiego odszkodowania. W dzisiejszym artykule przyglądamy się w jaki sposób można uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot oraz jak wygląda to w praktyce krok po kroku. W ten sposób możecie odzyskać setki złotych.

Podstawa prawna dochodzenia odszkodowania za lot

Podstawą prawną dochodzenia odszkodowania w przypadku zakłócenia lotu jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z nim w sytuacji, w której lot zostanie odwołany, opóźniony lub pasażerowie nie zostaną wpuszczeni na pokład z powodu overbookingu, mogą domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Najważniejszą kwestią jest fakt, iż zakłócenie lotu musi być bezpośrednią winą przewoźnika lotniczego i nie może wynikać z zaistnienia tzw. okoliczności nadzwyczajnych.

Czym są zatem okoliczności nadzwyczajne?

Za okoliczności nadzwyczajne uznajemy sytuację, w której samolot nie mógł zrealizować rejsu zgodnie z planem ze względu na wpływ czynników zewnętrznych. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki pogodowe, strajk obsługi lotniska, zamieszki na tle politycznym, a także wszelkie usterki maszyny, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec. Wystąpienie okoliczności nadzwyczajnych zwalnia linie lotnicze z obowiązku wypłaty odszkodowania. 

Lód, śnieg i wiatr mogą skutecznie sparaliżować lotnisko

Odszkodowanie za opóźniony lot

Aby domagać się rekompensaty od linii lotniczych za opóźniony lot, opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego musi wynosić co najmniej 3 godziny. Jest to bardzo istotna zasada, ponieważ nawet w sytuacji, w której samolot opuści płytę lotniska ze znacznym opóźnieniem, może częściowo nadrobić je w powietrzu. 

Roszczenie można rzecz jasna zgłosić bezpośrednio do linii lotniczych. Te jednak bardzo często ignorują wnioski klientów indywidualnych. Z tego względu warto sięgnąć po pomoc firm, które wspierają pasażerów w sprawach o odszkodowanie za opóźniony lot. Jedną z nich jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat pomaga pasażerom lotniczym w dochodzeniu ich praw. Co więcej, AirCashBack działa na zasadzie “no win, no fee”, co oznacza, że wynagrodzenie przysługuje im jedynie w przypadku, w którym linie lotnicze wypłacą Ci odszkodowanie.

Obowiązki linii lotniczych w przypadku opóźnionego lotu

W momencie, w którym pasażerowie otrzymują informację, że ich lot będzie opóźniony mogą czuć się zdezorientowani. Dlatego też linie lotnicze powinny dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić im jak największy komfort w oczekiwaniu na wylot. Pasażerowie powinni otrzymać ciepły posiłek oraz napoje, a także szansę na kontakt z bliskimi za pośrednictwem telefonu lub maila. Co więcej, jeśli opóźniony lot odbędzie się dopiero następnego dnia, wówczas przewoźnik powinien zadbać o zakwaterowanie pasażerów, a także transport między lotniskiem i hotelem. Jeżeli linie lotnicze nie wywiążą się z tych obowiązków, warto zachować wszystkie paragony i faktury dokumentujące poniesione dodatkowo koszty. Będą one podstawą do ubiegania się o zwrot kosztów dodatkowych.

Artykuł powstał we współpracy z marką AirCashBack.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


10

lat
na rynku

25

tysięcy
polubień

7

tysięcy członków
grupy

2.5

tysięcy
artykułów