fbpx

Wakacje odwołane przez koronawirusa? Zawnioskuj o zwrot kosztów!

Pandemia koronawirusa wszystkim nam napsuła sporo krwi. Na blogu opisywałem już różne elementy tarczy antykryzysowej. Omawiałem narzędzia, które mogą pomóc niektórym z Was stanąć na nogi. Znalazło się coś dla przedsiębiorców, studentów i pracowników w trudnej sytuacji materialnej. Dziś przyjrzymy się kolejnej formie rządowej pomocy, czyli możliwości otrzymania zwrotu za wycieczki i imprezy turystyczne, które z wiadomych przyczyn nie mogły się odbyć. Opowiem Wam, komu i w jakich okolicznościach przysługuje zwrot oraz jak o niego zawnioskować. Tylko na ten konkretny cel przeznaczono aż 300 milionów złotych. Główny skrótowiec na dziś? TFG. 

Co było wcześniej?

W ramach szybkiego przypomnienia powiem Wam, na jaką pomoc mogli liczyć poszkodowani turyści przed 1 października 2020 roku. Ustawa z 31 marca 2020 roku dawała niedoszłym podróżnym wybór: jeśli ich wycieczka nie odbyła się, mogli oni przyjąć od organizatora voucher na wyjazd do zrealizowania w ciągu najbliższego roku (licząc od dnia startu planowanego wyjazdu) lub wystąpić o zwrot środków, na który trzeba było jednak poczekać nawet 180 dni. 

Co się zmieniło? 

1 października 2020 roku przyniósł nową nadzieję. Zamiast niesatysfakcjonujących voucherów i zwrotów, na które trzeba czekać miesiącami, powstała możliwość złożenia wniosku na stronie internetowej Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG) o zwrot poniesionych kosztów. Zwroty wypłacane są z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Wniosek powinien złożyć poszkodowany turysta oraz organizator wycieczki, który nie jest w stanie oddać pieniędzy z własnych środków. Oprócz tego nowa ustawa przyniosła także kolejne zwolnienia z opłacania składek ZUS dla przewoźników, hotelarzy, pilotów i innych zawodów związanych z turystyką. To jednak temat na osobny artykuł. 🙂

O zwolnieniach z ZUS dla początkujących przedsiębiorców z każdej branży przeczytacie tutaj.

Kto i w jakiej sytuacji może otrzymać zwrot środków

Ustawa precyzyjnie określa grupę osób, które będą mogły skorzystać z pomocy i odzyskać swoje pieniądze. O zwrot możecie zawnioskować, jeśli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  • Wycieczka nie odbyła się (lub odbyła, ale nie w całości), a bezpośrednim tego powodem była pandemia COVID-19. Odstąpienie lub rozwiązanie umowy powinno nastąpić do 1 października 2020 roku. To ważny punkt. Do otrzymania zwrotu uprawnia Was tylko odwołanie wycieczki lub imprezy (lub jej części). Doskonale rozumiem, że część z Was, widząc co dzieje się w Polsce i na świecie, może zwyczajnie rozmyślić się w kwestii wakacji, jednak nie oznacza to, że otrzymacie w takiej sytuacji zwrot z UFG. Jeśli chęć rezygnacji wynika z Waszych obaw, najlepiej będzie skontaktować się z organizatorem.
  • Płatność za wycieczkę miała charakter bezgotówkowy. Opłacona została na przykład przelewem lub kartą. 
  • Nie otrzymaliście jeszcze zwrotu pieniędzy ani vouchera (lub nie przyjęliście go).
  • Organizator i poszkodowany powinni złożyć wnioski o wypłatę środków. Dodatkowo organizator w ciągu 7 dni powinien wpłacić do TFG kwotę ze środków własnych, w wysokości określonej przez ustanowione prawo. 

Jeśli zdziwił Was ostatni z wymienionych warunków, spieszę z wyjaśnieniem. Niestety w walce o odzyskanie zainwestowanych w wakacje środków potrzebne będzie nie tylko Wasze zaangażowanie, ale także zaangażowanie organizatora wycieczki, która się nie odbyła. 

Dodatkowe pytania zadacie na infolinii

Ustawa została sformułowana bardzo przejrzyście i nikt z Was nie powinien mieć wątpliwości co do własnej sytuacji. Wiem jednak, że ile osób, tyle przypadków. Wiedzą to także ludzie odpowiedzialni za działanie TFG. Dlatego właśnie uruchomiona została specjalna infolinia, działająca w dni robocze od 8:00 do 20:00 pod numerami: 22 445 12 34 i 22 255 23 23.

Jak i gdzie złożyć wniosek o zwrot

O zwrot z środków UFG możecie wystąpić jedynie drogą elektroniczną. Pierwszym krokiem będzie przejście na stronę Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i kliknięcie przycisku Obywatel, znajdującego się w prawym górnym rogu. 

Następnie powinniście kliknąć przycisk Zarejestruj się i (po automatycznym przeniesieniu na stronę rządową) potwierdzić swoją tożsamość za pomocą Profilu zaufanego, eDowodu, podpisu kwalifikowanego lub poprzez bankowość elektroniczną. Zwróćcie uwagę na wybór odpowiedniego przycisku rejestracji – w sekcji dla obywatela, a nie przedsiębiorcy turystycznego. 

Po potwierdzeniu swojej tożsamości należy uzupełnić formularz, który pojawi się na ekranie. Wymagane są tylko podstawowe dane jak adres zameldowania, zamieszkania i adres do korespondencji. Po wszystkim wystarczy sfinalizować proces, klikając Utwórz konto

Składanie wniosku

Po utworzeniu konta pozostaje Wam już tylko złożyć wniosek. Znajdziecie go w utworzonym profilu. Wniosek powinien złożyć także organizator turystyki, który nie zrealizował Waszej wycieczki. W ciągu 7 dni powinien on wpłacić także wymaganą przez ustawę kwotę, stanowiącą część „długu” wobec Was. 

Fundusz, w ciągu 30 dni od chwili złożenia późniejszego wniosku, zweryfikuje poprawność dokumentów. Jeśli proces ten przebiegnie pomyślnie, zwrot trafi na Wasze konto w ciągu 14 dni.

Wnioski możecie składać do 31 grudnia 2020 roku

Na stronie TFG znajdziecie także specjalnie przygotowany plik, zawierający odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Możecie pobrać go, klikając ten link

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


7

lat
na rynku

22

tysięcy
polubień

3.1

tysięcy członków
grupy

2.2

tysięcy
artykułów