Booksy to platforma, za pomocą której wizyty w salonach beauty, ale nie tylko (bo znajdziecie tam również więcej usług – na przykład związane z motoryzacją) rezerwuje aż 6 milionów użytkowników! W opublikowanym niedawno raporcie za rok 2023 roku obecne i przyszłe biznesy mogą znaleźć wiele ciekawych, przydatnych informacji. Najważniejsze z nich przedstawimy w niniejszej analizie. Postaramy się odpowiedzieć na ważne pytania dotyczące tego, czy branża beauty wciąż jest tak chłonna, a rynek pomieści nowe punkty usługowe. Planujecie otworzyć salon kosmetyczny czy barbershop? Zapraszam do lektury raportu oraz naszego spojrzenia na przedstawione w nim dane.
PS. Nasi czytelnicy mogą liczyć na dedykowany kod rabatowy, który pozwoli korzystać z Booksy aż 3 miesiące za darmo, żeby przetestować swój biznes na platformie.
Poprzednie wpisy o Booksy
To nie pierwszy raz, gdy na łamach bloga omawiamy ofertę Booksy skierowaną dla lokalnych biznesów. Przeczytajcie także poprzednie artykuły dotyczące tej platformy:
- Booksy: sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży lokalnych biznesów? Kod promocyjny – 3 miesiące gratis!
- [FAQ] Booksy dla firm: sposób na zwiększenie sprzedaży? Ile kosztuje? Jakie daje możliwości? Odpowiadamy na najważniejsze pytania! Z naszym kodem 3 miesiące gratis!
Czy w branży beauty jest jeszcze miejsce na nowe biznesy?
Wnioski, które nasuwają się po lekturze raportu, są następujące: pomimo rosnących cen usług (co wynika między innymi ze wzrostu cen materiałów, energii, wody oraz wynagrodzeń), klienci wciąż chętnie odwiedzają lokalne punkty usługowe. Trudno się temu dziwić: nie sposób zrezygnować z wizyt u fryzjera czy kosmetyczki i choć wiele tych czynności pielęgnacyjnych można wykonać w domu, niewielkim kosztem, to branża beauty nie odczuwa znaczącego spadku przychodów.
Można więc odważnie założyć, że rynek wciąż może jeszcze przyjąć nowe usługi i lokalne biznesy, które mają szansę zgromadzić wierne grono klientów. Dbanie o ich zadowolenie wydaje się jednak kluczowe dla zachowania możliwości rozwoju i utrzymania się na rynku. Dzisiejsi klienci zdecydowanie stawiają na jakość i nie szczędzą słów niezadowolenia w opiniach, które obecnie możemy zamieszczać w tak wielu kanałach: w wizytówkach Google, na Facebooku, Instagramie, Booksy i lokalnych witrynach. Klienci ponadto chętnie zmieniają usługodawcę, jeśli coś im nie odpowiada. Platformy takie Booksy pozwalają na łatwy przegląd wszystkich interesujących nas salonów w określonej lokalizacji.
Średnie wydatki na usługi beauty
Już na wstępie przejdźmy do konkretów. Ile pieniędzy średnio (na jedną wizytę) zostawiają w poszczególnych punktach usługowych klienci w zależności od miasta? W Warszawie kobiety wydają średnio 164 zł na wizytę u kosmetyczki, 186 zł w salonie fryzjerskim i 376 zł w gabinetach medycyny estetycznej. W Poznaniu za te same usługi kobiety płacą średnio: 147 zł (kosmetyczka), 173 zł (fryzjer) i 379 zł (medycyna estetyczna).
Panowie z kolei najwięcej pieniędzy wydają w barbeshopach (od 80 zł w Lublinie do 104 zł w Warszawie) i w salonach masażu (od 136 zł w Białymstoku do nawet 202 zł w Lublinie). Nie szczędzą też środków na zabiegi medycyny estetycznej. Zostawiają w nich od 83 zł (Białystok) do nawet 499 zł (Lublin) – średnio za jedną wizytę.
Pełne dane znajdziecie oczywiście w raporcie Booksy.
Które usługi cieszą się największą popularnością?
Raport Booksy zawiera dane dotyczące lokali usługowych dostępnych na platformie w największych miastach w Polsce (Warszawę, Kraków, Wrocław, Śląsk, Poznań, Trójmiasto, Łódź, Lublin, Białystok, Szczecin). Struktura raportu przedstawia nam najpopularniejsze usługi oferowane w określonych kategoriach punktów usługowych.
Czytając badanie, możemy dowiedzieć się, że w salonach kosmetycznych królują usługi specjalistyczne: na pierwszych miejscach wśród najpopularniejszych usług znajdziemy bowiem depilację laserową i endermologię, a także przedłużanie i lifting rzęs oraz laminację brwi. Popularny jest także manicure/pedicure hybrydowy i medyczny.
Popularnością cieszy się także medycyna estetyczna, a do najpowszechniejszych zabiegów należą te z wykorzystaniem toksyny botulinowej, mezoterapia i zabiegi na twarz.
Powyższe dane dotyczą jednak kobiet. Na jakie usługi w 2023 roku decydowali się mężczyźni? Panowie, bez zaskoczenia, kierują swoje kroki głównie do salonów fryzjerskich i barbershopów, gdzie wybierają strzyżenie i pielęgnację włosów oraz brody. Wśród panów popularne są także wizyty w salonach masażu, gdzie najczęściej wybierają masaż balijski.
Szczyt sezonu, czyli na które miesiące przypada najgorętszy okres
W badaniu Booksy zostały także przedstawione ciekawe dane dotyczące sezonowości konkretnych usług. Choć informacje przedstawione na większości wykresów pokrywają się z przewidywaniami, to w niektórych przypadkach możemy się nieźle zaskoczyć. Mały wycinek raportu widzicie poniżej:
W raporcie zawarto także informacje o najsłabszych miesiącach w danej kategorii usług:
Co możecie zrobić z tą wiedzą?
Dane przedstawione w raporcie pozwolą Wam przede wszystkim stworzyć lepszą, bardziej dopasowaną do oczekiwań klientów ofertę. Możecie również wykorzystać te informacje do ustalenia cen usług. O ile prowadzicie już biznes, macie możliwość poznania preferencji klientów osobiście – podczas rozmowy czy komunikacji w mediach społecznościowych. W sytuacji, gdy dopiero planujecie jego otwarcie, pozostaje Wam bazowanie na dostępnych publicznie informacjach.
Dane o sezonowości konkretnych usług pozwolą przewidzieć, w których miesiącach pracownicy Twojego biznesu powinni planować urlopy. Być może w najgorętszym okresie przyda się tymczasowe wsparcie i kilka nowych stanowisk? Z kolei w miesiącach o najmniejszym obłożeniu nie zaszkodzi wzmożona aktywność promocyjna: zniżki, rabaty, pakiety w obniżonych cenach czy okazje Happy Hours, które możesz wykorzystać, korzystając z platformy Booksy. W końcu zawsze lepiej jest wykonać usługę taniej niż oglądać puste fotele. Wszystko to trzeba jednak organizować z odpowiednim wyprzedzeniem, a raport Booksy może być dobrym punktem wyjścia do wszelkich działań strategicznych 😉
3 + 3 miesiące abonamentu gratis!
Dzięki nawiązanej z Booksy współpracy, możecie skorzystać ze specjalnego kodu promocyjnego JakDorob, który da Wam trzy dodatkowe miesiące gratis przy płatności za pierwsze trzy miesiące subskrypcji z góry. W efekcie otrzymacie więc 6 miesięcy korzystania z Booksy w cenie zaledwie 3 miesięcy.
Kod przeznaczony jest dla całkowicie nowych klientów Booksy lub osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy od momentu zastosowania kodu, nie korzystały z płatnej subskrypcji Booksy.
Kod JakDorob możecie wpisać podczas zakładania konta biznesowego na dedykowanej stronie usługi.
Szczegółów szukajcie w regulaminie promocji.
Artykuł przygotowany we współpracy z Booksy.
Niedawno założyłam własną firmę w tej branży i na chwilę obecną jestem bardzo zadowolona z wyników. Staram się jak najlepiej rozwijać moją działalność, dlatego dbam o każdy szczegół, taki jak np. odpowiednia praca zespołowa z resztą pracowników.