fbpx

Program Czyste Powietrze, czyli o walce ze smogiem i możliwości zainkasowania nawet 37.000 zł

Według danych udostępnionych w serwisie polskialarmsmogowy.pl to nie przemysł czy ruch samochodowy generują najwięcej zanieczyszczeń powietrza. Głównym źródłem powstawania smogu jest tak zwana niska emisja, czyli spaliny produkowane przez piece i kotły gospodarstw domowych – zasilane najczęściej paliwem stałym. Program Czyste Powietrze jest kolejnym przedsięwzięciem (obok programów Moja Woda i Mój Prąd), które wspiera Polaków w walce o lepszą przyszłość naszej planety. W ramach projektu możecie otrzymać nawet 37 tysięcy złotych dofinansowania na instalację nowoczesnych źródeł ciepła i wykonanie prac termomodernizacyjnych swojego domu.

Kiepskie dobrego początki

Program Czyste Powietrze nie jest nowością. Jego start przypadł na rok 2018, jednak zamiast tłumu wnioskujących, spotkał się raczej z niechęcią i zrezygnowaniem. Cała droga ubiegania się o dofinansowanie okazała trudna, skomplikowana i czasochłonna. W efekcie nawet osoby, które z początku podchodziły do pomysłu entuzjastycznie, szybko odkładały go „na później”. 

Nie było więc wyjścia, projekt wymagał wprowadzenia drastycznych zmian. Tym sposobem, od maja 2020 roku, możemy cieszyć się znacznie prostszymi procedurami, szybszym czasem reakcji oraz możliwością wnioskowania o dofinansowanie online! W tym artykule omówię dla Was ogólne założenia programu i wskażę miejsca, gdzie należy szukać wszelkich aktualizacji jego formy (nie wszystkie zmiany, które zapowiedziano w maju tego roku, zdążyły już wejść w życie, niektóre aspekty nadal się klarują).

Udziałem w programie z pewnością warto jest się zainteresować. Na lata 2018-2029 przewidziano budżet w wysokości 103 miliardów złotych. 

Czyste Powietrze – kto może otrzymać dofinansowanie

Beneficjenci programu Czyste Powietrze to osoby fizyczne, będące właścicielami (lub współwłaścicielami) jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub wydzielonych w takich budynkach lokali (z odrębną księgą wieczystą). Roczny dochód uczestników programu nie może przekraczać kwoty 100.000 zł.

Należy też wspomnieć, że osoby prowadzące działalność gospodarczą, muszą spełnić jeszcze jeden warunek: wartość ich przychodu za rok, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie może przekroczyć 30 minimalnych wynagrodzeń za pracę, czyli w 2020 roku kwoty 78.000 zł.

Jak więc widzicie – widełki są dość szerokie.

Kto może starać się o podwyższone dofinansowanie

W gospodarstwach domowych, w których przeciętny dochód na osobę wynosi do 1400 zł netto (w przypadku mieszkających w większym gronie) lub 1960 zł (w przypadku osób mieszkających w pojedynkę), możliwe będzie wnioskowanie o większą kwotę.

Podwyższone dofinansowanie jest więc przeznaczone dla osób gorzej uposażonych, które też chcą zrobić krok w kierunku oszczędności i ekologii. Nabór wniosków o podwyższone dofinansowanie zostanie ogłoszony już wkrótce. Kwota dofinansowania będzie mogła być podwyższona nawet do 37.000 zł.

Program Czyste Powietrze – kwota dofinansowania zależy od skali przedsięwzięcia 

Obecnie kwota maksymalnej dotacji wynosi od 10.000 zł – w przypadku prostych przedsięwzięć – aż do 30.000 zł dla dużych inwestycji, związanych z montażem mikroinstalacji fotowoltaicznych i pracami termomodernizacyjnymi. Organizator programu wskazał trzy rodzaje wspieranych inwestycji. Dokładną rozpiskę znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej programu. W skrócie, podział przedstawia się następująco: 

  • Grupa pierwsza:  Inwestycje, polegające na wymianie źródła ciepła na gruntową pompę ciepła lub urządzenie typu powietrze-woda, służące do ogrzewania domu lub wody użytkowej. Do tego wykonane mogą być także inne prace. W tym przypadku możliwe jest dofinansowanie w kwocie do 25.000 zł lub 30.000 zł (wyższe dofinansowanie jest możliwe, jeśli inwestycja obejmuje mikroinstalację fotowoltaiczną).
  • Grupa druga: Przedsięwzięcia, polegające na demontażu starego źródła ciepła na paliwo stałe i montaż urządzenia innego niż pompa ciepła lub montaż kotłowni gazowej. Możliwe jest także wykonanie innych prac w ramach inwestycji. Maksymalne dofinansowanie to 20.000 zł lub 25.000 zł.
  • Grupa trzecia: Inwestycje, które nie zakładają wymiany źródła ciepła, lecz montaż rekuperacji i poprawę termiki budynku. Górna granica dotacji to 10.000 zł.

Dotacja na spłatę kredytu od września 2020 

Porozumienie pomiędzy Związkiem Banków Polskich a FOŚiGW umożliwi przyznawanie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytowego. Dzięki temu będziecie mogli finansować większe inwestycje, związane z problematyką programu. Kredytów będą mogły udzielać wszystkie banki, jednak szczegóły nie są nam jeszcze znane. Więcej informacji znajdziecie na blogu już niebawem.

Dotacje na przedsięwzięcia z przeszłości

Wnioskować można o dotacje na inwestycje, które zostały rozpoczęte nawet 6 miesięcy wcześniej, jednak nie przed 15 maja 2020 roku. Możliwe jest także otrzymanie pieniędzy na zakończone już prace, pod warunkiem, że prace nad zmianami nie rozpoczęły się wcześniej, niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku oraz nie wcześniej, niż przed 15 maja 2020 roku.

Przedsięwzięcie musi zostać ukończone w terminie do 30 miesięcy od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Czyste Powietrze i lokalne programy walki z niską emisją

Kolejnym efektem zmian w programie Czyste Powietrze jest możliwość łączenia dofinansowania z udziałem w gminnych projektach, których celem jest ograniczanie niskiej emisji. 

O szczegóły należy dopytywać lokalnie – w urzędach gminy i Wojewódzkich Funduszach Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Interesujące Was wiadomości mogą także znajdować się na stronach internetowych wymienionych instytucji.

Jak złożyć wniosek w programie Czyste Powietrze

Od maja 2020 roku wnioski w programie Czyste Powietrze możecie składać także online, wykorzystując do tego rządową stronę gov.pl. Wizyta w urzędzie nadal jest możliwa, jednak – jak twierdzą władze programu – wnioski elektroniczne są rozpatrywane znacznie szybciej. Wnioskowanie online wpływa także na ograniczanie przestojów. Dlatego, jeśli tylko macie taką możliwość, warto jest skorzystać z możliwości portalu gov.pl. Tradycyjną drogę zostawmy tym osobom, które nie mają innej możliwości.

Potrzebne dokumenty

Niezależnie od tego, czy wniosek planujecie złożyć przez rządowy portal, czy podczas wizyty w urzędzie, przygotować należy niemal identyczny zestaw dokumentów, na który składają się:

  • w przypadku wizyty w urzędzie: wypełniony wniosek, który pobierzecie ze strony właściwego dla Waszego miejsca zamieszkania WFOŚiGW,
  • w przypadku wnioskowania online: login i hasło do profilu zaufanego,
  • w przypadku wnioskowania o podwyższone dofinansowanie: skan zaświadczenia, które do tego upoważnia (szczegóły pojawią się po ogłoszeniu naboru do drugiej części programu), 
  • skan oświadczenia z danymi i podpisem małżonka dla osób w związkach małżeńskich ze wspólnością majątkową, 
  • dokument potwierdzający prawo własności domu – jeśli brakuje księgi wieczystej,
  • skany oświadczeń z danymi i podpisami współwłaścicieli domu lub lokalu.

Osoby, chcące składać wnioski online, powinny wszystkie dokumenty przygotować w formie elektronicznych załączników. 

Instrukcje, wzory dokumentów i inne przydatne podpowiedzi znajdziecie tutaj (zakładka Informacje dodatkowe).

Czyste Powietrze – wniosek online

Najszybszym sposobem wnioskowania o dofinansowanie będzie złożenie dokumentów drogą elektroniczną. Odpowiedni formularz znajdziecie w tym miejscu. Wystarczy, że klikniecie przycisk Złóż Wniosek.

Po zalogowaniu do profilu gov.pl przyjdzie Wam wypełnić stosowny wniosek o udział w programie. Następnie wystarczy zweryfikować poprawność wniosku, załączyć stosowne (wymienione wcześniej) dokumenty i podpisać formularz za pomocą profilu zaufanego.

Czyste Powietrze – wniosek w urzędzie

Składając wniosek w urzędzie, nie unikniecie konieczności skorzystania z komputera.

W pierwszej kolejności powinniście bowiem zarejestrować swoje nowe konto w Portalu Beneficjenta. Miejsce to znajdziecie, wpisując w wyszukiwarce hasło: „Portal Beneficjenta + nazwa miasta”.

Po rejestracji i zalogowaniu do konta na Portalu Beneficjenta należy pobrać formularz wniosku w formacie PDF. Plik będzie przygotowany do edycji, a wypełnienie formularza powinno odbyć się jeszcze na komputerze

Wypełniony, sprawdzony i zapisany plik z wnioskiem należy wgrać na swoje konto w Portalu Beneficjenta oraz wydrukować i w formie papierowej, wraz z wymaganymi załącznikami, zanieść lub wysłać drogą pocztową do odpowiedniego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Szybka odpowiedź – 30 dni na ocenę wniosku

Pozytywną zmianą, w stosunku do poprzednich wersji programu, jest skrócony czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku. Jak deklaruje organizator, cała sprawa nie potrwa dłużej, niż 30 dni. Trzymamy za słowo! 🙂

Zadaj pytanie na infolinii

3 sierpnia 2020 roku uruchomiona została ogólnopolska infolinia programu. Wszelkie pytania możecie kierować do konsultantów pracujących w dni robocze od 8:00 do 16:00. Numer kontaktowy to 22 340 40 80.

Infolinia pozwoli Wam rozwiązać większość problemów, związanych z wypełnieniem wniosku lub zdobyciem wymaganych dokumentów. Konsultanci zdają sobie sprawę z poziomu trudności całego przedsięwzięcia i z pewnością cierpliwie tłumaczą wszystkie niuanse i zawiłości.

JAKDOROBIC.PL
W ŚWIETLE SOCIAL MEDIÓW


7

lat
na rynku

22

tysięcy
polubień

3.1

tysięcy członków
grupy

2.2

tysięcy
artykułów